Hej igen...

publicerat i Allmänt;

Btw har en sak till jag vill ta med er.
Vi är ju i v 18 nu och ännu är det ända vi köpt till bebis, vår vagnen.
Jag har sååååå många ggr känt och klämt på massa saker, nödvändiga som onödiga, allt från badbaljor till rea-plagg på Ica, för att inte tala om när vi var på ullared och deras baby-saks avdelningen.
Men?
När jag står där och ska "bestämma mig" så ångrar jag mig alltid.
Får en känsla i magen som säger "Du behöver inte den" tankarna börjar komma. Tänk om det händer något med bebis, tänk om jag faktiskt inte är gravid, tänk om det är inbillning, tänk om jag bara blivit tjock, tänk om jag köper detta och precis nu närmsta dagarna så går något snett, som om att det skulle vara för att jag köpte just det där.

Det knäppa är... Att eftersom vi försökte i nästan 2 1/2 år innan vi fick vår spontan graviditet så har vi pratat massor om detta, så de stora grejerna, vagn, säng, bedside vagga, skötbord och babyskydd har varit bestämt i över 1 år, klart vi har ändrat något, men vi är överraskande överens eftersom vi haft den tid vi haft på oss att titta runt, känna och klämma, diskuterat, pratat med vänner och bekanta både ihop och på varsitt håll och hittat det som för oss känns bäst och vi känner är mest passande och i alla dessa prat har både jag och J sagt flera ggr att dyker det upp på kampanj eller till bra pris på blocket så slår vi till, med eller utan graviditet. Just för att vi är så säkra på vad vi vill ha och för att sprida ut kostnaden, särskilt när vi haft tid på oss :)
Men ändå känns det fel, som att jag inte "får" köpa än. Som att det inte är för mig eller oss och nu har halva graviditeten gått och allt vi har klart är själva vagnen, inte ens alla tillbehör till den...

Men, vi letar efter en speciell bedside crib från troll med tjockare "tavelrams-kanter" och vi vill inte lägga 2000-2200 kr på en ny utan madrass för en mini-säng som inte används mer än första månaderna, men så fort dessa kommer ut på blocket så försvinner de 1-2 timmar senare, jag har till och med bevakning på hela Sverige.
Och, det finns ett och (sjuttonhundra och&men i detta FÖÖÖR långa inlägg)
Så lägger säljarna oftast ut en lånad bild från internet utan att titta så de ser likadana ut som den de säljer, finns nämligen en bedside crib (nyare version) jag har fått för mig efter en massa sökande på skillnader mellan dessa att den nya heter bedside crib two och den har helt raka kanter och är inte alls den vi vill ha.
Men spelar ändå ingen roll då jag aldrig hinner få iväg ett mail innan den är såld :/ så nu börjar jag få lite panik över att vi "måste" köpa en ny för att verkligen få den vi vill ha. Det är ca 4-5 månader kvar tills det är dags och jag tror det springer iväg tid...

Så idag satte jag mig ner och gjorde en lista på sånt som jag googlar mig fram till och tagit bort och lagt till för att få en "nödvändig" checklista på vad som behövs och kan underlätta till en nyfödd, har hoppat över sånt som jag tror blir nödvändigt eller kan underlätta senare efter 2-4 månader som babygym, höngmobiler, tallrikar, bestick, haklappar.
Men jag vill ha tips och råd om jag lagt till något onödigt ändå, eller om jag missat något, skicka gärna en kommentar, måste godkänna alla kommentarer innan de syns så vill ni inte synas, skriv det i kommentaren som publiceras den inte :)

Åka

(X)Vagn
() skötväska
() åkpåse (vinter)
() regnskydd
() insektskydd
() vinterhjul / snöhjul
() babyskydd
() isofix
() solskydd (till bil)
() reflexer&reflextejp

Sova

() bedside crib
() spjälsäng
() madrass x 2
() spjälskydd x 2
() madrasskydd x 2
() kudde x 2
() täcke x 2
() sängkläder x4 (till att börja med)
() filt
() babymonitor

Sköta / hygien

() skötbord
() skötbädd
() badlakan/cape
() tvättlappar / tvättsvamp
() små frotté (Ikea typ kräkdukar)
() barnolja
() blöjor
() våtservetter
() salva (röd rumpa)
() nagelsax baby
() febertermometer
() bomullspinnar
() blöjhink

Äta

() nappflaskor (några st i olika strl & former)
() flaskborste
() flaskställ
()amningskudde
() små plast lådor m lock i olika strl (bra att ha i tex skötväskan)

Trösta

() snutte, helst i mjuk frotté med lappar på (några st i samma så man kan tvätta utan att den försvinner
() nappar (olika sorter för att testa fram den bebis gillar bäst)
() filt
() något mjukdjur (?)

Kläder (lite halv ospec, då det alltid tillkommer sånt man springer på för att det är billigt eller fint som man kanske inte alla behöver, men sånt jag tror vi "måste ha" till att börja med...

() Långärmad body (några)
() mjuka byxor med mudd (flera)
() kortärmad body (?)
() varma tröja ( 2-4 ?)
() tossor
() pyjamas (några st)
() fleeceoverall
() dreglisar
() babyhatt / mössa


Mer? Något jag missat? Något som är super onödigt?

Jag har inte börjat med listorna över "I bb-väskan" eller "mamma - amning" än det kommer.
Hoppas att jag ev kan komma över gränsen och "våga" köpa några fler punkter snart, för även om huvudet och magen säger nja... så säger hjärtat och fingrarna Nu! Nu! Nu!

Super långt jag vet men hoppas ni hängde med ;)

/S

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Fiffig:

Oj! Ni har verkligen tänkt till! Vi har nog inte ens börjat tänka vad som behövs. Men jag känner tvärtom, att det är låångt kvar.

Många som har barn verkar ha så otroligt mycket prylar, har jag och mannen noterat. Kanske det är nödvändigt. Men vi väntar nog lite och köper det nödvändigaste först, för att komplettera när behov uppstår liksom.

När vi varit på rul ska vi börja kika lite på vagn. Det tycker jag verkar jobbigast. En riktig djungel. Babyskydd kan man hyra på vårt Mvc, vilket verkar smart. Man använder ju det så kort tid. Och kläder brukar man ju få rätt mycket från släkt och vänner.

Hoppas ryggen blir bättre förresten!

Kram!

Kommentera inlägget här :