V18 (17+4)

publicerat i Allmänt;

Vill titta in och säga hej och så har jag ett tips, men mer om det längre ner ;)

Känner ni som jag att bloggandet är på semester? Jag är inne nästintill varje dag, en dålig rygg-dag till och med fler gånger under samma dag, och läser de bloggar jag följer,ibland med en smula irritation för jag väntar ju med spänning på uppdateringar om hur ni mår, hur det går för er med försök, hur ni har det på semestern, hut ni känner, tänker och upplever er graviditet (ni som är gravida) hur de utvecklas och vad ni stöter på ni som är och hunnit bli föräldrar. Sen kommer jag på att jag inte är något bättre själv, om det har med semestern att göra eller att många av mina dagar spenderas liggandes i sängen pga ryggen, vet jag inte... Men det är inte så innehållsrika inlägg som blir.

Förra veckan renoverade lillebror och J vårat lilla rum i mammas och pappas stuga och det blev super fint och så får både vi och bebis plats nästa år, och ett ställe som är vårt egna <3

Nu till tipset, just nu är vi och hälsar på svärföräldrarna och vi har hjälpt till och plockat lite bär, här finns massor av hallon och även buskar med båda svartavinbär och rödavinbär.
Sen har jag läst, att när det närmar sig förlossning är ett av tipsen att man ska dricka hallonbladste för att "få igång" förlossningen. Så jag började googla om man kan göra eget, då svärfars trädgård till 1/3 del består av hallonbuskar, och det gick så klart utmärkt, men jag fick även med mig en massa annan nyttig information som jag vill dela med mig av till er...



Hallon - ett superbär
Hallon innehåller mängder med nyttigheter.
Hallon tillhör rosfamiljen.

Hallon är ett riktigt superbär som innehåller dubbelt så mycket ellaginsyra (ellagsyra) som jordgubbar.
Ett superbär med hälsofördelar

Hallon är fiberrika och innehåller mycket C-vitamin, folsyra, järn, kalcium och kalium.
Hallon är dessutom slemlösande, avgiftande och kan lindra menstruationssmärtor.

Hallon innehåller gott om antocyaniner. Antocyaniner hjälper till att skydda dina små blodkärl och ökar cirkulationen.

Genom att torka hallonblad kan man göra eget te. Hallonbladste anses vara bra mot illamående under graviditeten, missfall och förlossningsvärk.

1 kopp färska hallon om dagen under säsong och frysta hallon någon gång i veckan under vintern gör mycket för din hälsa.

Källa: http://www.sund.nu">http://www.sund.nu">http://www.sund.nu">www.sund.nu

Hur bra lät inte det? Menssmärtor och illamående! Mycket folsyra och järn! Kanon ju! Det är ju precis vad vi behöver! Gravid som blivande gravid.

Jag äter ju mycket bär och gör i perioder, både hallon och jordgubbar.
Vi gör egen sylt och saft på massor av hallon varje år och fryser in och har rakt upp och ner på gröt, youghurt och efterrätter.
Får se vad de säger v24 när vi ska tillbaka till bm. Förra gången behövde jag inte komplettera med vare sig järn eller folsyra så vi får se...

Nu tillbaka till bären :)




Kommentera inlägget här :