Del 2 förlossning

publicerat i Allmänt;

Från kl 3 och lustgasen började värka kommer jag inte ihåg så mycket, var inte riktigt med i huvudet och så andas man ju i masken och är i sin egna värld och så har man ett utsug sittandes på hakan som brusar, jag gav tensen till J, så varje gång jag fick en värk och tog tag i lustgasen så tryckte han igång tensens höga effekt... Han var helt fantastisk! 
Och hämtade vatten med citron, sköterskorna försökte få han att hämta stark saft, men den spottade jag ut... 

Denna fas tyckte J var jobbigast, han kände sig ensam... 
Jag hade lyckats lagt mig ner på sidan och var som sagt helt borta, vaknade till tog tag i lustgasen andades, J slog i gång tensen och jag minns att jag tänkte att jag skulle vara i nuet och bara ta mig igenom just denna värk, en värk närmare målet, andas in med näsan och ut genom munnen, långa andetag och att inte sluta andas förens värken var över... 
Sköterskorna kom och gick , ut och in, jag bara log och nickade, utan att veta vad de sagt, de upprepade till J och han vidarebefordrade de viktigaste i de stunder jag var "klar"....

Vid 5.30 kom de in och gjorde en ny undersökning, sköterskan log och sa 
"NU, nu är du öppen 4 cm"
Jag trodde jag skulle svimma, eller börja gråta eller dö! 4 cm!!! Det "klarar" ju folk av att öppna sig hemma och här ligger jag med full styrka på tensen, J fick inte ens byta ner till den lägre styrkan utan det var konstant den högsta och lustgas vid varje värk... 

Sen sa sköterskan 
"Ska vi inte sätta en Eda iaf?" 
Oja! Det fick de gärna göra... 
Hon satte infart i handen och förberedde det hon kunde, kopplade bort tensen och 15 min senare var narkosläkaren där... 

"Nu måste du sitta helt stilla" 
Värkarna var nu med ca 1-2 min mellanrum och bedövade hela benen, visste inte om jag bara skulle sparka rakt ut.... Och så måste jag sitta helt stilla på sängen.... 
Sköterskan kom runt och fick hålla i hela min kropp medans läkaren gjorde två försök men fick avbryta precis innan då jag var tvungen att ta värkarna, J höll i lustgasen och var snabbt framme med gas och utsug så fort de kom, sen gick det snabbt, och plötsligt låg jag på sidan naken och topparna på värkarna var borta men värkarna kändes längre...  
Men jag kände att jag hann "vila" och slappna sv emellan varje värk och här började jag tycka att smärtan var hanterbar...
Vid 6.30-6.45 började det trycka på... 

Fortsättning följer ..... ;)

Kommentera inlägget här :