Onsdag

publicerat i Allmänt;
4 december idag 

V 36 (35+6) 

I morgon v 37... 
Fick tidigare idag detta mail:


Nu anses vi ha gått en full graviditet... Men det kan ändå vara ca 5 veckor kvar... 

Jag funderar nu rätt mycket på förlossning. Eller inte på själva förlossningen, den oroar mig inte särskilt... Utan mer för mitt allmän tillstånd... 

Tex:
Äckel inlägg känsliga varnas..
Förra året på juldagen var J och jag på ute och åt med våra vänner och gick sen på bio, jag har sen högstadiet haft problem med mina toalettbesök, förmodligen för att jag höll mig i flera dagar i rad, då jag absolut vägrade göra nr två annat än hemma och då om ingen var hemma...  Detta övergick till panik för min mage vid varje måltid sen och jag fick lämna mitt i måltider för att det inte gick att hålla emot.. Det har blivit bättre och kommer bara någon gång ibland nu mera, men på vägen hem från bion denna kväll kände jag trycket och det onda i magen som kommer som panik hugg... 
Gick på toaletten direkt när vi kom hem från bion och det var som en propp och när den sedan lossnad typ rann det ur mig.... 
Torkade och såg att pappret var helt rött, tittade ner i toaletten och såg bara blod, massor av blod inget annat... 
Jag ropade på J för att jag kände att han var tvungen att se (okej, här bröt vi alla gränser om privata stunder m.m) och han blev livrädd, ville åka in akut på en gång och jag tänkte att vi kanske kunde vänta tills den 27 dec. 
Då det inte var röd dag och åka till vct...
Men efter lite googlande och det man får fram när man googlar blod i avföring är 100 artiklar om cancer... 
Så ringde jag 1177.
De sa skärrat att jag skulle åka in på en gång... 
Åkte in och fick en läkare som bröt så jag knappt förstod vad han sa, han frpgade om hans utbytes AT kunde få ta hand om mig... Det fick hon... Tills jag kom på att det var sjukt svårt (var ju också mitt i natten) att förklara smärta, symtom, avföring och konsistens på avföring under dagen tidigare dagar och vanligtvis, på engelska... 

Fick en vätska som skulle upp analt och sen tömma min tarm på innehåll, även här blev toaletten full i blod och jag visade J och sköterskan som var där just då... Sen körd upp kamera och sa att de inte såg något men att jag förmodligen hade en liten spricka någonstans pga den hårdsmälta julmaten... Fick 1 l laxermedel utskrivet och blev sjukskriven till den 3 januari... 
Och sagt att en kallelse för uppföljning skulle komma...  Skulle även hålla mig till flytande mat och laxermedel i en vecka  så tarmen hann läka ihop, om det var en spricka... 
Gjorde så och symtomen försvann... Kallelsen kom i mars och då bille de ha ett avföringsprov... Jag tyckte detta var under all kritik och struntade fullständigt i den kallelsen... Då jag kände att de inte tagit mig på allvar,..

Nu till dagens funderingar... 
Bm sa när jag förklarade för henne, för på vår mvc går de igenom hela ens journal innan besöket efter RUL och lär dig hela ens historia, att sånt alltid är viktigt att titta upp och att det var fint att strunta i kallelsen...

Och nu är jag lite orolig... För jag får ju fortfarande dessa kramper och panik besök på toaletten med jämna mellanrum... Och senast för ett par dagar sedan hade jag ett maraton på tialetten, får skynda och sen känns det som att det aldrig tar slut fast det inte kommer något efter första tömningen, kommer på mig med att sitta och "trycka" fast inget händer, torkar och torkar och torkar (får alltid skav och blir typ irriterad där,) ställer mig upp och känner mig inte klar men får ge mig, går i väg och ibland räcker det med att gå lite ibland kan jag återgå till vad jag nu gjorde och så sätter det igång efter 10-60 min..  Och detta sket oftast på kvällar och orecis efter mat och upp till 2-6 ggr... 

Haha kul för er att veta men kan vara bra info för det som kommer... 

Jag känner att en sån kväll, skulle förlossningen starta efter en sån kväll så vet jag one hur jag ska handskas med även det... Den smärtan, chansen att det på riktigt sprutar åt söka håll om jag krystar/ trycker... Jag vet att "alla" gör på dig när de föder, med jag skojar inte om jag säger att detta skulle hamna i taket och på hela bm...  Samt att jag har ju ont, det är ju irriterat och torr och skört just där, hur påverkas det av en förlossning? 

Funderar på att ta upp att jag måste få lavemang pga min rädsla för det onda och panikiga just där... 

Det var en tanke som skrämmer... 
Sen har jag några gånger de senaste två veckorna, vaknat och mått dåligt, varit tung i huvudet och så sjukt trött... 

Tänk om en förlossning sätter igång då.. När man redan mår dåligt, hur orkar man då? 

Eller som de sista två dagarna när jag varit pigg och i övrigt mått bra, men inte kunnat äta så mycket... Kommer kroppen orka då? 

Eller, jag har ju också sköra slemhinnor och emellanåt så är jag väldigt uppsvälld och det känns som om allt är ut och in vänt... Hur kommer det gå då om förlossningen sätter igång?

Jaja.... Mycket gnäll nu, allt är inte dåligt... Men jag funderar mycket kring detta... 
Kan ju vara så att det inte startar en förlossning förens man mår bra,,,

Hm... 

/S 


Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av C:

Här brukar man bli erbjuden lavemang när man kommer in på förlossningen, du får fråga hur det är i ditt landsting annars kan du ju alltid skriva med det som önskan när det är dags för att göra "önskelistan". Min BM sa att det vanligaste är att en förlossning startar när man är utvilad. Det är ofta därför som det drar igång under natten eller tidig morgon, hoppas på att det stämmer :) Kram

Svar: Här erbjuds det inte :/ mina vänner sa att de inte ens ger om man ber om det :/ då det inte "görs längre någonstans" fick de till svar... Men är alltså olika även på den fronten :/
Vi hat redan skrivit in saker i min journal men ska till bm nästa vecka och tänkte att hon, med tanke på mina problem, kan skriva in i journalen, att det är ett "måste" om det hinns med...
Och så ska jag skriva det i mitt förlossnings brev ;)
Läste också att förlossningen (om det inte är något fel eller stressat) oftast händer på natten, kvällen, morgonen, när man är lugn och utvilad... Så hoppas det är en natt eller morgon nöt man är piggare och utvilad ;)

Kraam
Fru S

Kommentera inlägget här :