Tisdag

publicerat i Allmänt;
23 dagar är hon nu. 

Vi hade en lite jobbig natt. 
Mest pga att jag igår kväll sträckte ryggen när jag skulle lyfta in Freya och nestet till sängen. 

Sen kunde jag inte vända mig i sängen, inte sitta ordentligt i sängen när jag ammade. Och jag hittar ingen ställning jag  trivs i så jag kan amma liggandes, och Freya blir iaf skit arg. 

Fick tips om att ta upp Freya innan hon riktigt vaknat till, och ligga och amma henne i sängen, då skulle hon inte riktigt vakna till och ammar man liggandes kommer inte mjölken lika fort och mycket. 

Men vårt lilla matvrak blev som sagt riktigt förbannad, och tyckte väl hon fick för lite mat... Släppte bröstet flera ggr och gallskrek rakt ut, inte lätt att byta ställning heller när man har så sjukt ont i ryggen och en bebis som böjer sig som en ostbåge, slänger med huvudet som en fågelunge och har mitt tålamod och skriker rakt ut när det inte går fort nog att få fram bröstet eller få på en blöja. 

Så vi hade ca 3 timmar med krångel i natt men sen sov hon och åt hon som hon brukar under dagen. Men förmodligen och väldigt. Olämpligt var hon nog i någon växtfas och brösten hade inte riktigt hängt med utan hon fick äta från båda brösten vid varje amning.

Vi hade sent BVC möte idag, vi har varit lite oroliga. Röker oroliga och oroliga, när det närmar sig 1-2 dagar innan BVC möte börjar vi prata om "Tänk om hon inte får i sig tillräckligt" "Tänk om hon inte gått upp i vikt" "Tänk om hon sover så mycket för att hon är undernärd." 
Sånt pratar vi om. 

Och det är säkert för att det är lite jobbigt detta med BVC, eller inte jobbigt, men känslan av att någon ska bedöma hur vi sköter vår bebis, om vi gör allt vi kan. 

Självklart förstår jag att de inte finns för att dömma oss utan för att hjälps oss, finnas för oss, ge oss tips och råd på vägen. Och tala om för oss att vi är de östa föräldrar för vårat barn. 

Freya hade ökat fantastiskt i vikt, 320g på 1 vecka. Och hon var 51.5 cm mot sina 48 när hon föddes. 
Nu väger hon 3800g. 

Bm tycker att hon verkar vara lugn och trygg och att vi sköter oss bra. 
Och att går hon upp så hör bra får vi fortsätta med vad vi än gör :) 

Vi pratade lite om hur vi uppfattat dessa tre veckor och hur vi tycker hon är. 
Och bm tyckte vi varit duktiga på att lära oss tyda hemma och fånga upp henne tidigt. Och att vi gjorde rött som hittade rutiner som funkar för oss, så oavsett om rekommendationer är mat var 4.e timme så kanske det inte funkar bra för oss, utan vill hon sova 5-7 timmar och sen äta och sova 3-4, äta för att sen äta 2 ggr närmaste 2 timmarna så är det okej... 
Så länge hon är nöjd och glad och det funkar för mig med fri tillgång till mat och närhet så får vi göra som det passar oss. 

Känns skönt att höra att vi verkar göra rätt och att vi får fortsätta låta henne sova så länge hon vill och äta när hon vill. 

Mamma var här en stund efter lunch, skulle bli någon timmas mys med Freya innan hon tig bussen hem, Freya sov 3 timmar på mormors mage och hon hade inte hjärta att lägga ner henne för att åka hem, så hon blev kvar tills Freya blev hungrig. <3 

I morgon är första dagen jag och Freya är själva hemma. J är tillbaka på jobbet. 
Och det kan bli lite förändringar där och jag håller mina tummar, då det skulle bli det bästa för oss. Men mer om det i ett annat inlägg. 

/S 





Kommentera inlägget här :